Mine værktøjer
Du er her: Forside / Artikler / Styreapparat til bil
Navigation
 

Styreapparat til bil

Tidspunkt 12/12 2014
Tilføj begivenhed til kalenderen vCal (Windows, Linux)
iCal (Mac OS X)

STYREAPPARAT  til  BIL

 

Skal virke let, sikkert og hurtigt. Før 1955 kun sikkert og let. Før 1913 skal det være let at behandle.

 

Skal være selvoprettende eller indifferent. Før 1955 skal det være pålideligt og stabilt/indifferent. Kræfter på forhjulene må ikke fremtvinge ”flagring”. Før 1932 skal det have en vis grad af selvspærring.

 

Skal være entydigt. Før 1955 så vidt muligt entydigt. Før 1932 skal forhjulene kunne drejes tilstrækkeligt meget til begge sider uden klemninger.

 

Rattet skal være nemt at betjene, og dets bevægelsesretning skal svare til den tilsigtede retningsændring af forhjulene. Ratknop kan ikke godkendes.

 

Styretøjsdele, der ikke er beskyttet af faste dele, skal være anbragt min. 15 cm over jorden. Styrearme må ikke passere dødpunktstilling. Ingen dele må berøre hinanden eller bilens faste dele. Styrehuset skal være solidt fastgjort. Alle dele skal være forsvarligt sikret. Styretøj skal kunne modstå påvirkninger, der opstår under normal kørsel.

 

Vægt på styrende hjul skal være min. 20% ved tilladt totalvægt. Før 1961 15%. Før 1932 20%. Før 1926 ingen krav.

 

Ratslør grundet slid må ikke være væsentligt. Før 1955 er ratslør over 30 grader ikke tilladt.

 

Ratslør må ikke forekomme i tandstangsstyretøj. Før 1932 kan tandstangsstyretøj ikke godkendes medmindre det tidligere er godkendt.

 

Skal bestå af mekaniske forbindelser mellem rat og hjul. Før 1932 kan udveksling større end 1:2 ikke godkendes.

 

Styrende hjul må ikke være baghjul alene. Før 1985 må styrende hjul ikke være baghjul. Før 1977 skal de styrende hjul være forhjulene.

 

Skal være kollisionssikret (undtagen bil med foranliggende styring) og følge EU-regler. Gælder ikke for bil, der som brugt er reg. 1.g her i landet inden 1977. Før 1976 ingen EU-krav. Deraf følger at bl.a. rat kan udskiftes.