Mine værktøjer
Du er her: Forside / Artikler / Slæbning
Navigation
 

Slæbning

Tidspunkt 30/03 2015
Tilføj begivenhed til kalenderen vCal (Windows, Linux)
iCal (Mac OS X)

 

 

 

SLÆBNING

af havareret køretøj

 

 

 

 

 

 

 

I 1918 nævnes det, at motorvogn kan køre med havareret motorvogn.

I 1932 kan politiet give tilladelse til - og forskrifter for - slæbning af havareret motorvogn. Hastigheden var i 1932 15 km/t ved slæbning af andet køretøj.

I 1944 skal køretøjet være godkendt til slæbning.

Fra 1961 kan der slæbes uden særlig tilladelse, såfremt den udføres med godkendt bjærgningsvogn, det slæbte køretøj kan benyttes med/uden registrering på offentlig vej eller forsynes med prøveplader. Slæbehastigheden var max. 30 km/t eller max. 50 km/t i ophængt kran. ”3. nummerplade” kan udleveres til kranvognen. Bortfalder 1966.

Fra 1964 kan kranvogne og andre specialkøretøjer (arbejde på vej) benytte gult blinkende lygte.

I 1966 kom kravet om mærkning på kranarmen hvor stor belastning den må bære under bugsering.

I 1967 blev tillades givet til slæbning af små havarerede køretøjer, hvor en 1-akslet BMP-transpolette tilkoblet en person-/varebil kan benyttes. Der må slæbes med max. 30 km/t med dette 3-ledet vogntog.

Der må kun slæbes et køretøj ad gangen. Slæbning på motorvej må ske ved afhentning og bortkørsel af havareret køretøj fra motorvej. Slæbning skal ske forsvarligt under alle forhold. Motorcykel og knallert må ikke slæbes. Slæbning som tidlige nævnt 30/50 km/t. Slæbehastigheden kan dog være indtil 70 km/t ophængt i kran med ½-vægtforhold. Det slæbte køretøj må aldrig overstige det trækkende køretøjs vægt med mere end 2 gange. Førere af bjærgningskøretøjer skal have E-kørekort.