Mine værktøjer
Du er her: Forside / Artikler / Motorsagkyndig - Politi - Landevejssyn
Navigation
 

Motorsagkyndig - Politi - Landevejssyn

Tidspunkt 12/12 2014
Tilføj begivenhed til kalenderen vCal (Windows, Linux)
iCal (Mac OS X)


MOTORSAGKYNDIG – FÆRDSELSPOLITI  –  LANDEVEJSSYN.

 

 ”Den motorsagkyndige omtales allerede i den første Motorlov fra 1903 –” den af politiet anviste sagkyndige”.

En sagkyndig var gerne en fabriksinspektør, ingeniør eller en officer, og altid en person med ”teknisk observans”.

Dansk politi oprettes i 1682 som kommunalt politi.

I 1902 ændres betegnelsen automobil til bil.

I Motorloven fra1906 nævnes – ”én af politiet beskikket sagkyndige”.

Indtil Motorloven af 1910 udstedte den sagkyndige egenhændigt kørekort.

Ved Motorlov af 1913, anviser/beskikker Justitsministeriet (JM) de motorsagkyndige.

For samarbejdets skyld oprettedes i 1925 ”Landsforeningen af Justitsministeriets Motorsagkyndige”.

Statsligt Enhedspoliti opstår i 1938. Før 1938 bestod politiet af statsligt og kommunalt politi.

Ved oprettelsen af Statens Biltilsyn i 1960 ændres stillingsbetegnelsen til Justitsministeriets bilinspektør.

Efter 2005 er Statens Bilinspektion solgt til det private firma Applus, der sammen med andre private må udføre syn af biler mv.

De statslige Motorsagkyndige og senere Bilinspektører eksisterer hermed ikke mere.

 

Landevejssyn:

    §24 i Motorlov af 1903 påbyder føreren straks at standse, når det påbydes af politiet.

    §29 meddeler tilsvarende i 1908, 1910, 1913, 1918 & 1921.

           Statens Færdselspoliti oprettet i 1926 af justitsminister Steincke (ingen skulle køre fra vore biler)

           Tildelt store 145HK Buick modeller (flere af disse med kaleche), og de kunne køre op til 200 km/t.

    §18 stk.3 i Motorloven fra 1927 & 1932. Den sagkyndige og politiet kunne standse, undersøge køretøjer på vej.

           I 1948 pålagt motorsagkyndige, at udføre min. 24 (styretøj/bremser) + 12 (lygter) landevejseftersyn  årligt (der skal tages

           fornødent hensyn til rutebiler og lignende).

           Siden 1949 også muligt at standse og undersøge militære køretøjer. Fra 1949 vederlag for undersøgelser.

   §13 i Færdselslov af 1955 tillader politiet at standse og undersøge køretøjer, eventuelt indkalde dette til syn.

          I grelle tilfælde kunne nummerpladerne fjernes på stedet. Syn i medfør af §13 var gebyrfri.

   §77 i Færdselslov af 1976 tillader politiet tilsvarende som i F-Lov af 1955.

          Vederlaget for undersøgelserne forsvandt i 1972.

          Landevejssyn udføres i 2008 af politiet + egne sagkyndige (bilassistenter), der er ansat ved rigspolitiet.