Mine værktøjer
Du er her: Forside / Artikler / Knallert & cykel
Navigation
 

Knallert & cykel

Tidspunkt 04/03 2015
Tilføj begivenhed til kalenderen vCal (Windows, Linux)
iCal (Mac OS X)

 KNALLERT

1951: Siden knallertens opståen (cykel med hjælpemotor) har det ikke været tilladt at tilkoble sidevogn eller

          påhængsvogn.

1994: Knallert opdeles i ”Ikke registreringspligtig” og ”Registreringspligtig” (skal følge reglerne for motorcykel

          dog uden at må/kunne tilkobles sidevogn).

2005: Knallert opdeles i ”stor & lille” knallert.

          Stor knallert (registreringspligtig) med konstruktivt bestemt maksimal hastighed over 30 km/t.

          Lille knallert (ikke registreringspligtig) med konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km/t.

2011: Dette år indføres antagelig en ”25-km knallert” (Moped), som er en EU-konstruktion.

2012: Tilkobling af påhængsvogn til 45-km ”stor knallert”.

 

 

 

 

MÆRKNING af

KNALLERTER og

CYKLER

 

 

Årgangsmærkning af cykler og knallerter har siden 1942 været i form af et bogstav i forbindelse med knallertens/ cyklens stelnummer. 1942 = A, 1943 = B o.s.v. indtil 1963 = Z. 1964 = A, idet alfabetet nu er opbrugt og derfor begynder mærkningen igen forfra (I,O,Y,Ø,Å benyttes ikke).

Fabrikantens eller importørens mærkning skal tillige forefindes på køretøjet. Alle mærkninger starter med W.

Eks. WAV = Winther i Them. WBK = Kildemoes i Nr. Lyndelse. WNR = Sofus Nelleman A/S i Randers.

Regler præciseret i 2009. Mærke, årstalsmærke og fabrikationsnummer skal forefindes. Et-hjulede og cykler til børn under 6 år mærkes ikke.

 

 

 

 

   CYKEL

 

 

 

Cykel til 2 personer skal have 2 bremser fra 1981 og fra 1976 skal føreren være 15 år. Sidevogn skal være anbragt på højre side fra 1977. Cykel må højst have 4 hjul. Side-/påhængsvogn til transport af op til 2 børn under 6 år kræver at føreren er 15 år.

3-hjulet cykel skal have parkeringsbremse.

Alle cykler skal have 2 bremser og hvid, gule og rød refleks fra 1997.

Cykel med 250 W/ 25 km/t elektrisk hjælpemotor tilladt fra 1999.

1944: Har selv været transporteret i 1-hjulet påhængsvogn (årg.44).

1955: Gule bevægelige reflekser påbudt.

1966: Mulighed for påhængsvogn eller sidevogn.

 

 

 

REFLEKSGLAS

 

til cykler

 1923: Ifølge Færdselsloven kunne Justitsministeriet bestemme, at cykler enten skulle være forsynet med en rød

          bagudvendende lygte eller rødt godkendt refleksglas ”katteøje”. Katteøjet blev påbudt samme år (1923).

          Det nedsatte godkendelsesudvalg bestod af en politiassistent og en brandchef (ingeniør).

1932: I Færdselsloven fra dette år blev det lovfæstet, at cykler forsynes med bagud vendende katteøje.

1955: Bestemmelserne om refleksglas til cykler indgik herefter i følgende Færdselslove, jævnfør bekendtgørelse

          om køretøjers indretning og udstyr (UB). Justitsministeriets Udvalg til Godkendelse af Refleksglas

          oprettes. Reflekserne skal være forsynet med ”JRU”.

1964: Godkendelsen af refleksglas overgik nu til Statens Biltilsyn, hvor en ingeniør tog vare på de trængende

          sager. Som årene gik benyttedes ikke andre reflekstyper end de som i forvejen var EU-godkendt.