Mine værktøjer
Du er her: Forside / Artikler / Identitet
Navigation
 

Identitet

Tidspunkt 12/12 2014
Tilføj begivenhed til kalenderen vCal (Windows, Linux)
iCal (Mac OS X)

IDENTITET:

 

Et køretøj er ikke længere ”sig selv”, når det har skiftet udseende, fået en anden motor eller er sammensat af dele fra andre køretøjer. Når det har mistet identiteten, skal der aflægges ny registreringsafgift til SKAT. Det er tilladt at udskifte motoren, der medfører en effektforøgelse på 20%. De 20% må gerne overskrides, hvis det er den originale motor der tunes. Der må ikke anvendes større samlede dele fra andre nyere biltyper. Chassis, stel eller karrosseri fra et andet køretøj medfører altid identitetstab. Løbende større eller mindre renovering medfører ingen identitets- problemer. Husk at IDENTITETEN er lig med OPRINDELIG IDENTITET (Landsretdom).

 

RENOVERING/GENOPBYGNING (efter færdselsuheld eller grundet ”rusten” alderdom):

 

Køretøjer under 35 år.

I slutningen af 1990érne indførtes en 75%-regel om maksimumsprisen for genopbygning af skadede køretøjer (se nedenfor om regelsættes sammensætning og %-regler).     I 2010 ændres den til 65%. Igen ændret til 75% i 2014 og 2015. Det er regeringens plan, at den igen skal være på 65% fra 2016.                                       

Hvis omkostningerne for genopbygning udgør mere end 65% af bilens markedsværdi skal den erklæres som totalskade. Hvis omkostningerne udgør mindre end 55% skal den genopbygges. Forsikringsselskabet skal give dig valget mellem genopbygning og totalskade, hvis omkostningerne er fra 55% til 65%. Biler under 1 år (med tegnet forsikring fra begyndelsen) kan totalskades, hvis omkostningerne overstiger 50% af nyværdien. Biler med meget lave handelsværdier kan repareres op til 15000 kr, selvom 65% grænsen overskrides, men dog aldrig over 100% ~ til handelsværdien.

Taksatoren afgør bilens reparationsomkostning (værkstedspriser) & markedsværdi.

Du kan efter aftale med forsikringsselskabet selv købe ”stumperne” (uden papirer).

 

Køretøjer ældre end 35 år.

Køretøjer over 35 år kan repareres/genopbygges uanset omkostningerne (bekendtgørelse fra 2006). Forsikringsmæssigt er der dog i praksis en øvre grænse, som svarer til det beløb køretøjet er forsikret for, og svarer til genanskaffelses- prisen for et tilsvarende køretøj.

Husk stadig at det skal være samme bil, der renoveres/genopbygges/repareres – identiteten må aldrig ændres.   Se ”IDENTITET”.

Genindprægning af stelnummer kan ske med SKAT´s tilladelse.

Hvis du derimod løbende renoverer/genopbygger din egen bil (registreret i dit navn i mere end ½ år og ikke med salg for øje) er der ingen grænser for ”investeringen”.